Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony! Pamiętaj przeczytaj RODO http://zsnawsie.hekko.pl/rodo

mPotęga - podsumowanie. Parkietaż. Tangram.

Na dzień 13 grudnia zostały zaplanowane dwa wydarzenia w realizowanym projekcie: pierwsze to finał konkursu z układania tangramów, drugie to przedstawienie rezultatów działań w projekcie. Spotkanie na sali gimnastycznej rozpoczęło się od prezentacji i omówienia realizacji działań przez poszczególne klasy. Jako ostania do realizowania projektu przystąpiła klasa  V oraz ochotnicy z klasy VI. Do ich zadania należało zaprojektować przy pomocy programu Geogebra parkiet. Następnie korzystając z szablonów należało wyciąć elementy i stworzyć rzeczywiste przykłady parkietów. Wykonywanie zadania poprzedziła krótka prezentacja dzieł oraz  postaci M. C. Eschera, holenderskiego grafika, który tworzył m.in. formy przestrzenne ukazywane  w sposób sprzeczny z doświadczeniem wzrokowym.

Suplement do artykułu w Wiadomościach Brzosteckich:

 Sposób pokrywania płaszczyzny to ciekawe zagadnienie matematyczne. Można o tym napisać kilka artykułów - niech wstępem będzie strona https://osswiata.pl/kasprzak/2015/... i akapit Suma kątów wielokąta gdzie pokazane jest jak tworzyć ciekawe wzory. Dla kogoś kto posiada frezarkę CNC "stosunkowo" prosto będzie stworzyć np. taki parkiet w jaszczurki. Łatwiej będzie tworzyć ozdoby na ściany wykorzystując sześciokąty foremne - zresztą można to  kupić tutaj - cena to już inna kwestia. Ciekawym przykładem są również deski do krojenia, wzorów jest cała masa - tutaj można zobaczyć film z tworzenia takiej deski. Wpisują na YouTube hasło "wood board" możemy zobaczyć ciekawą gamę desek - teraz tylko należy znaleźć stolarza który to wykona... ale to już inna kwestia.

W drugiej części, wspomnianego wyżej spotkania, odbył się finał układania tangramów. Tangram jest łamigłówką znaną miłośnikom gier logicznych. Wymyślono go w Chinach około 3-4 tysięcy lat temu, jest to kwadrat pocięty na 7 części: 5 trójkątów różnej wielkości, 1 kwadrat i 1 równoległobok. Dzięki tym kilku częściom można układać tysiące wzorów. Przed finałem przeprowadzone były eliminacje klasowe, w których wzięło udział 25 uczniów szkoły podstawowej i  gimnazjum. W finale uczestniczyło 6 uczniów,  a zwyciężyła uczennica klasy VII Gabriela Wójtowicz. Konkurs był oglądany z zaciekawianiem przez pozostałych uczniów. Po przeprowadzonym finale do rozwiązywania zostali zaproszeni chętni uczniowie ,a najlepiej  poradziła sobie dwójka z nich: Ola Dunajska klasa 3 SP i Dawid Raś klasa 3 gimnazjum.   Co warte podkreślenia, jest to doskonała zabawa umysłowa dla najmłodszych jak i najstarszych oraz znakomite oderwanie od samrtfonów i komputera.


Uczestnicy konkursu zostali nagrodzeni m.in.  tangramami do układania (wraz ze wzorami). Nagrody zostały ufundowane dzięki środkom uzyskanym w ramach programu grantowego mPotęga, który dofinansowuje „Fundacja mBanku”. Wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji grantu, dziękuję za pomoc.  Zapewne w jednej z najbliższych edycji grantowej spróbujemy napisać nowy wniosek.
Piotr Kawalec

Linki do galerii: tangramy - kliknij

 

stat4u